woensdag 7 oktober 2009

Werkplek leren

Les 5 Do 1/10 Stagegids doornemen

Vandaag hebben we de stagegids klassikaal doorgenomen.
Stage heet nu werkplek leren.

Het is belangrijk dat we voordat op stage gaan een eigen stage plan maken.

Inleiding: Daar komt formele informatie in te staan. Adres gegevens van de school, stagedocenten, over jezelf etc.
Midden: Inventarisren van je doelen, beschrijven van je werkzaamheden, competenties nalopen op niveau 1. Ook beschrijven "wat beheer ik, wat niet en waar wil ik aan werken"
* Tussendoor, elke dag, proberen een logboek bij te houden. Zodat je de competenties kan bijstellen en vooral mijn bevindingen noteren ivm reflectie.
Evaluatie: Oftewel reflectie. Evaluaties van jezelf, die gebruik je voor het stagegesprek met je SPD en mentor. Deze gesprekken heb ik halverwege en op het einde van je werkplekleren.
* Zelf vragen of de docent van ArtEZ langs komt
* SPD = Schoolpracticumdocent begeleid je.
* Alles wat te maken heeft omtrent je stage, bewaren in ordner.

Verder hebben we in de les aandacht besteed aan een aantal cases over pesterijen in de klas. Een aantal mensen in de klas vertelde hun ervaringen over gepest worden en hoe ze ermee zijn omgegaan zijn of wat eraan gedaan. Dit vond ik voor mezelf wel fijn om te horen want pesten en dat soort zaken krijg ik zeker mee te maken in m'n stages. Er zijn pestprotocollen op internet en scholen te verkrijgen.

Leontien vroeg aan de klas of er bijzonderheden waren op school, wat niet goed gaat etc. We hadden een soort agenda opgesteld en hebben over een aantal zaken gepraat.

Als laatste heeft Leontien de methode"Zienderogenkunst" behandeld. Een van de meest verkochte methodes

Ik weet nog dat ik ongeveer 10 jaar geleden alleen droge stof kreeg. Deze methode ziet er actueler en speelser uit. Ik ga hier binnenkort meer over vertellen in de methodevergelijking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten