Les 4 Do 24/09/09
Als eerste kwam Bert Velthuis langs om ons te vertellen over de stage in het 2e kwartaal. We gaan in duo's en je mag op je vorige school stage lopen. Artez werkt samen met bureau-extern en deze regeld ook de stageplaatsen. Bert vertelde ons ook dat we op de stage geen "schaduw" moeten zijn, dus kijk lekker rond, vragen, wees nieuwsgierig en kijk ook bij andere leraren hoe hun de les verzorgen. Ga ook meefunctioneren, lesje geven zodat je kennismaakt wat lesgeven is.
Ik ga met Anne stage lopen op het Raaijlandcollege in Venray. Anne heeft hier op school gezeten. Ik ben benieuwd wat ik van de stage ga vinden en ik kom er zo achter of het docentschap iets voor mij is omdat je het nu gaat ervaren in de praktijk.
De eerste ronde van de 10 min. lesjes
De 5 onderwerpen zijn;
Len beet de spits af met haar onderwerp "Kleur".
Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de samenstelling van de verschillende golflengtes waaruit dat licht bestaat. De kleur van een oppervlak wordt bepaald door licht dat door dat oppervlak wordt weerkaatst.
Len heeft ons verteld over de kleurencirkel, primaire, secundaire en tertaire kleuren.
Ik vond dat ze sterk voor de klas stond. Ik vond dat ze het goed bracht en ze hield mijn aandacht vast. Norman heeft ons over "de gulde snede" verteld. De gulde snede is de verdeling van een lijnstuk in 2 delen in een speciale verhouding. Bij het vak 2-D hebben we daar een opdracht over gemaakt. Fijn dat norman het ons nog een keer vertelde waardoor ik het nu beter begrijp. Wat ik ook zo leuk vond dat eigenlijk ieder persoon een soort onbewuste voorkeur heeft voor deze verhouding. Amelia ging ons vertellen over wat "Symbolisme"is. Het symbolisme was een uit Frankrijk afkomstige stroming in de beeldende kunst en de literatuur. Kenmerkend voor symbolisme is emotie, opschudding, geheimzinnigheid, perversiteit en spiritualisme. Amelia liet ons 'n filmpje zien over het gebruik van symbolen. Het vierde onderwerp was "schaduw". Anne heeft verteld over wat eigen-, slag-, en gebrokenslagschaduw is. Leuk om dit weer op te helderen want dat is voor mij toch ook weer even geleden. De laatste vandaag was Nienke met de uitleg over het "impressionisme". Het impressionisme is een 19e eeuwse stroming in schilderkunst en beeldhouwkunst. Het behoord tot de moderne kunst vooral in Frankrijk van 1860-1880. Het was een vernieuwingsbeweging van totaal nieuwe stijltechnieken. Nienke vertelde doordat de tube werd uitgevonden de schilders naar buiten konden om zo de sfeer van het licht vast te leggen. De schilders schilderde met toetsen en vegen. Ze mengen niet van te voren maar meteen op het doek zelf. Zo kan ik nog meer beschrijven want Nienke vertelde veel, leuk en zo natuurlijk. Ik kreeg een schat van informatie mee. Ik zou nog wel een uur kunnen luisteren over het impressionisme.
Ik vindt deze lesjes erg leerzaam. Zo leer je kijken naar elkaar en steekt voor jezelf veel informatie op. Hoe je het wel en niet moet doen. Fijn trouwens om op deze manier kennis te maken om voor de klas te staan ivm stage. Ik kijk alweer uit naar de volgende 10 min. lesjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten