Als huiswerk hadden we opgekregen om de site van SBL te bekijken. Dat heb ik gedaan en vervolgens bij elk genoemde competentie na te gaan wat op mij van toepassing is.
SBL; Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel
SBL; staat voor Goede leraren voor goed onderwijs.
Kennis, ervaring en onderlinge uitwisseling daarvan zijn bepalend voor de kwaliteit van onderwijsproffesionals
De verantwoordelijkheden van de leraar zijn samen te vatten door 4 beroepsrollen in combinatie met 4 typen situaties die kenmerkend zijn voor het beroep leraar. Door deze beroepsrollen en situaties met elkaar in verband te brengen onstaat er een Competentiematrix
Als je deze wilt bekijken:
http://www.lerarenweb.nl/bekwaamheid/matrix.swf
De 7 competenties:
1. Een leraar die Interpersoonlijk competent is zorgt ervoor dat er in de klas of lessen 'n goede sfeer van omgaan en samenwerken met zijn leerlingen heerst.
Van sterrenbeeld ben ik weegschaal die van orde en vrede houd. Ik zal er zorg voor dragen dat er 'n fijne goede sfeer hangt omdat ik en de leerlingen 't meeste baat bij hebben. Daarnaast zou ik proberen discussie of meningsverschillen te bespreken om de goede sfeer te waarborgen.
2. Een Pedagogische competent; Zorgt voor een veilige leeromgeving in z'n klas of lessen. Hij/zij bevordert de sociale-/ emotionele en morele ontwikkeling van de leerlingen. Hij helpt hen een zelfstandig en verantwoordelijk persoon te worden.
De leerlingen zou ik bijv. wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden; Optijd komen, huiswerk optijd afhebben etc. Ik zou denk ik een lerares zijn die zich goed zou kunnen verplaatsen in de leerlingen met hun situaties. Stel dat een leerling ergens mee loopt of ik zie dat er iets speelt, zal ik 't proberen aan te kaarten als dat in de mogelijkheden ligt. Ik voel me verantwoordelijk en betrokken bij de leerlingen. Als hun in een goed vel zitten dan heb ik dat ook. Dat komt de werksfeer alleen maar ten goede.
3. Een leraar die Vakinhoudelijk en didactisch competent is, zorgt voor een krachtige leeromgeving in z'n klas of lessen. Hij helpt de leerlingen om de stof eigen te maken.
Als ik hopelijk en waar ik ook voor ga, over 4 jaar voor de klas sta, 't vakinhoudelijke goed kan overbrengen. In de stage ga ik daar kennis mee maken. Ik zou de stof wel op een leuke manier willen overbrengen zodat het voor de leerlingen interessant blijft.
4. Een leraar die Organisatorisch competent is zorgt voor een overzichtelijke, ordelijke, taakgerichte sfeer in de klas of lessen.
Zelf ben ik 'n georganiseerde gaoot. Het is in mijn eigen belang om te weten wat ik wil overbrengen ook vertel, mbv 'n pagina met notities. Ik weet van mezelf dat ik van de hak op de tak kan springen of bijzaken niet kan onderscheiden van de hoofdzaken. Dit is een competentie waar ik persoonlijk op bedacht moet zijn.
Voor de leerlingen en mezelf vindt ik 't belangrijk om orde en overzicht te houden.
5. Een leraar die competent is in 't samenwerken met collega's zorgt ervoor dat z'n werk en dat van je collega's op school goed op elkaar afgestemd is;
De afgelopen 8 jaar heb ik gewerkt in de detailhandel. Hier heb ik veel moeten samenwerken. In deze competentie verwacht ik geen problemen.
6. Een leraar die competent is in 't samenwerken met de omgeving, zorgt ervoor dat zijn professionele handelen en dat van anderen buiten school, goed op elkaar afgestemd is.
Samenwerken vindt ik geen probleem; Het zal in de toekomst duidelijker worden dmv de stages.
7. Een leraar die competent is in reflectie en ontwikkeling, denkt na over zijn beroepsopvattingen en bekwaamdheid en is voortdurend bezig zich verder te ontwikkelen en te professionaliseren.
Nu al vindt ik 't allemaal interessant. Ik moet me nu focussen op 't feit dat ik straks ga lesgeven. Dus over veel kennis beschikken. Belangrijk is ook om er constant mee bezig te zijn. Het vak moet me eigen worden.
Sommige competenties kon ik nog niet helemaal op mezelf betrekken omdat ik nog te weinig ervaring heb op het gebied van leraar zijn. Het vakinhoudelijke ga ik in de aankomende 4 jaar leren. Ben van mening dat stage lopen erg belangrijk is voor je persoonlijke ontwikkeling in de competenties. Fijn dat we/ik al zo snel gaan kennismaken met het onderwijs.
Bekijk en print de stagebrochure; Deze heb ik gedownload van www.bureau-extern.nl.
Dit is bedoeld voor m'n oriëntatiestage in het tweede kwartaal.
Ik ga dan kennismaken van student als klassenassistent, leraarschap, contact met leerlingen en enkele lessen geven. Ik heb zin in de stage. Ben ook erg benieuwd wat ik ervan vindt.
Leontine zei ook dat we de quickscan op lerarenweb.nl moesten maken op betrekking van de competenties; Ten eerste lukte me het niet om er überhaupt bij aan te melden en ik hoorde dat de meeste mensen zeiden dat deze test te vroeg is om te doen. Vanwege het feit dat we pas 4 weken bezig zijn en nog geen stage hebben gehad.
In de les zelf hebben we de competenties, quickscan, stage ( vernieuwde onderbouw en leergebied kunst en cultuur) en de 10-min. lesjes besproken.
De 10 min. lesjes kunnen gaan over kleur, lesgeef-techniek, perspectief tekenen etc. In iedergeval een onderwerp waar we op stage ook iets aan hebben. We moeten de powerpoint en het bord gebruiken.
Dit vindt ik best wel een beetje spannend, zo voor je klas staan. Ik ga opzoek naar een leuk onderwerp en me dan voorbereiden op m'n verhaal. Komt goed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten