Aandachtspunten voor de 10 min. lesjes
Opbouw
Inleiding; Aantrekkelijke opening, vertellen wat er staat te gebeuren
kern; met bijv een opdrachtje en herhalen, mensen erbij houden
Verwerking; samenvatting dmv vragen of een opdrachtje
Sfeer creƫren bijv door verkleed te gaan, lokaal aankleden in een bijpassend thema etc.
Lichaamstaal en stem
*Zekere uitstraling (oogcontact maken, hand geven, pers. contact, bij de deuropening staan etc)
*Presentatietechnieken internet
*Structuur aanbrengen
*Bij correctie vragen of het ook begrepen is
*Toon veranderen, niet op een dezelfde toon praten, dat is saai
*Lopen door de klas
*Let op je houding "open houding", groot maken
*Let op je tempo van praten
*Voorbereiden, oefenen en spieknotitie
Inhoud
*Eerste klas brugklas niveau, onderbouw
*Relevantie, is het van belang
*Kern ordenen
*Let op feiten en juistheid
(Vragen bewaren tot 't einde waardoor je kunt zeggen, Daar kom ik nog op terug. Vragen tussendoor in zo'n 10 min. lesje kan tijdsdruk of irritatie geven)
Overdracht
*Activerend , boek; effectief leren in de les van Ebbens kan hulp bieden
Bijv. je steld een vraag en laat de leerlingen nadenken en dan in duo's bespreken voordat het klassikaal behandeld wordt. Hier voorkom je mee dat leerlingen niet voor het blok worden gezet of dat de rest niet hoeft na te denken omdat hen niks gevraagd werd, dus actieve deelname.
*Denken-delen-uitwisselen
Huiswerkopdrachten bespreken, vooral de vragen. Wachttijd inlassen, klas erbij betrekken dmv vragen en doorvragen, complimenteren.
*Visualisaties; Laat alles zien "beeldend"
*Inzet media; zorg dat alles klaarstaat voordat je begint.
We hebben aan de hand van deze gegevens het voorbereidingsformulier besproken. We gaan elkaar ook beoordelen naar aanleiding van de 10 min. gesprekjes. Dit alles ter voorbereiding van de stage. Ik vindt het persoonlijk erg fijn, zo wordt de stof nog eens herhaald. Ben ik weer een beetje bij.
Goede boeken/methodes
Kunstbegrip
Beeldende begrippen van Lambo
Effectief leren in de les van Ebbens
Toolbox van Arti Bevat theorie- en praktijkboek
Zienderogenkunst 4e druk van Malmberg mede gemaakt door Leontine Broekhuizen
Deze methodes moeten we vergelijken en volgende week gaan we deze bespreken
Ik heb ook voorbereidingen getroffen voor de 10 min lesjes
De eerste gaan over; kleur, gulde snede, symbolisme, licht en impressionisme
Ik kijk naar de lesjes uit want het lijkt me erg interessant
Geen opmerkingen:
Een reactie posten